“Writing Indie Games Is Like Being a Musician. In the Bad Way.”

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Nel suo terzo e ultimo post di quella che potremmo ormai definire “la trilogia dell’indiepocalypse”, Jeff Vogel ci spiega che ormai formare il team per realizzare il gioco della vita è come formare la band per realizzare l’album del secolo: è un rito di passaggio che si tramanda di generazione in generazione, ma da cui usciranno ben pochi professionisti.

Tra un “sarà meglio che abbiate sempre un piano B” e un “fare un’università che insegni a creare videogiochi è come fare un’università che insegni a suonare il trombone”, passando per un catartico “la discoverability è un problema dei developer, a Steam e ai suoi clienti la situazione va benissimo com’è”, c’è un sacco di tough love nelle parole di Vogel, ma a volte è proprio il tough love che serve.

O forse no? Concludo riportando uno spezzone in cui il solitamente mansueto Jeff si leva un sassolino dalla scarpa nei confronti dei developer uazzaualla che ai tempi delle vacche grasse lo sbeffeggiavano per le sue ambizioni limitate:

“When the Indie Bubble happened, I made a bunch of money. More than I deserved. And then I saved it. I’d been around long enough to see both booms and busts, and I knew you had to save during the former to prepare for the latter.”

“I’m using as little custom art and music as I can. (Working title is “Unity Asset Store: The Game.”) Any way I can cut costs and still maintain a constant art style and game quality, I will take it, and I won’t apologize. This market doesn’t allow for blowing money unnecessarily anymore, at least not for me.”

“If you criticize me for that, feel free. It’s your right. I’ll just think of the developers who, during the Indie Bubble, flush with easy Steam money, made fun of my development style TO MY FACE. Developers who are sadly no longer in business. While I keep plugging along in my humble little bottom feeder way.”

“My goal is to prove you can live an entire fulfilling career writing indie games. From college to old age, all the way through. I’m over halfway there. But man, the next two decades are looking like a long road.”

Writing Indie Games Is Like Being a Musician. In the Bad Way.

ubm.io
The Indie Bubble happened. And then the Indie Glut. The indie games business has entered its final phase, which will last forever. What is it, and how can we survive in it? If survival is possible. I…

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